Eerlijke Flex

////Ondernemerschap gaat massaal toenemen

Ondernemerschap gaat massaal toenemen

Jochum Jarigsma

salestrainer bij AccuRraad en oprichter van Verkoopresultaat

Ondernemerschap gaat massaal toenemen

Ten eerste wil ik het hebben over de term ‘flex’. Volgens mij klopt die term niet. Althans, vanuit zzp’ers of kleine ondernemers gedacht. Flex is vanuit de werkgever gedacht en als je vanuit de werknemer denkt, dan gaat het om de ontwikkeling van ondernemerschap tussen nu en 2020. Ik denk dat dat ondernemerschap massaal gaat toenemen.

Waarom neemt ondernemerschap toe?

In de laatste vijftig jaar is het aantal hoger opgeleiden massaal toegenomen. Hoger opgeleid betekent ook: meer nadenken over hoe je je leef- en werkomgeving vormgeeft. Omdat iedereen graag een betere leef-/werk-verhouding wil, krijgen we meer ondernemerschap Waar ooit de keuze om voor een baas te werken vanzelfsprekend was, zie je dat er nu steeds meer mensen die, meteen na hun studie of op latere leeftijd, zich de vraag stellen: “is ondernemerschap iets voor mij?”

Iedereen zou ondernemer moeten willen worden

Ondernemerschap heeft als voornaamste nadeel dat het werk nooit af is. Er is altijd ruimte om je (kleine) bedrijf nog beter neer te zetten. Iets veranderen aan je website, propositie of nog meer klanten werven.

De voordelen zijn echter groter. Als je het handig aanpakt verdien je meer, heb je meer vrije tijd, kun je je tijd beter indelen en doe je meer werk dat je echt leuk vindt. Je hebt meer invloed op je eigen leven. Je kunt trots zijn op eigen kunnen.

Helaas is niet iedereen in staat om zijn of haar (eenmans) ondernemerschap tot een succes uit te bouwen. Dat komt naar mijn mening omdat veel ondernemers wel investeren in hun inhoudelijke taak, dus het zijn van een goede controller, IT-er of proces consultant maar niet voldoende investeren in hun taak als ondernemer. Daardoor ontstaan er lange perioden van inactiviteit voor interimmers, druk op tarieven of slechtere werkomstandigheden als gevolg van ondernemers-taakonvolwassenheid van kleine zelfstandigen.

Iedereen heeft ondernemersvaardigheden nodig

Ik denk dat professionals zich steeds meer zullen verdiepen in hun vak en steeds meer niche spelers en specialisten worden. Tegelijkertijd dienen ze hun onderneming te runnen. Om beide goed aan te pakken, gaan ze taken outsourcen: de markt voor boekhouders, secretariaatsdiensten en het outsourcen van tal van andere zaken wordt steeds groter. Zelfstandig professionals realiseren zich dat hun core business niet alleen om de inhoud(kennis) draait, maar ook de manier waarop ze contact met de klant hebben. Met andere woorden, hoe ze hun klantcontact en acquisitie vormgeven. Goed klantcontact en goede acquisitie bepaalt het succes van een zelfstandig professional en zorgt er daarmee voor of ze wel of niet hun zakelijke én privé doelstellingen kunnen halen. Daarom denk ik dat steeds meer professionals daar steeds beter in willen worden.

Marketing en sales vaardigheden

Iedere ondernemer zou zich moeten bekwamen in onderwerpen als marketing en sales. Vragen die zij zichzelf moeten stellen zijn: Hoe vinden klanten mij, hoe vind ik klanten? Hoe overtuig ik mogelijke opdrachtgevers en hoe onderhandel ik over het maximaal haalbare (tarief) voor mezelf? Met als doel: meer omzet, vrijheid voor mezelf en meer (toevoegde) waarde voor de klant.

DOEL-traject

Hoe kunnen ondernemers succesvoller worden in hun ondernemersvaardigheden? Aan aantal jaren geleden stelde ik mij die vraag.  Om ondernemers te helpen, ontwikkelde ik met een  aantal collega-opleiders het DOEL-traject. Ondernemers werken gedurende een jaar aan een (commercieel) doel. De eerste groep is enige tijd terug afgerond en twee typische voorbeelden zijn leuk om te noemen: Een ondernemer die tuinen ontwerpt voor (demente) ouderen zag haar omzet stijgen van 28.000 naar bijna 60.000 euro. Een andere ondernemer (consultancy, over het creëren van werkgelegenheid in ex oorlogsgebieden, aan overheden en NGO’s) zag haar omzet van 50.000 naar bijna 110.000 euro. Stijgen. Mijn missie is: iedereen ondernemer in 2020. Met de juiste kennis en vaardigheden moet dat absoluut kunnen!

Jochum Jarigsma is salestrainer bij AccuRaad en oprichter van Verkoopresultaat. Verkoopresultaat helpt met het DOEL-traject zzp’ers hun commerciële doel te bereiken. AccuRaad biedt kennis en opleiding aan negen instituten voor hoger onderwijs (o.a. www.uva.ace.nl)). Vanaf eind augustus komt er een boek voor ondernemers. Het boek – De Nieuwe Weg – is een roman over een ondernemer die steeds beter gaat ondernemen en daardoor steeds succesvoller wordt en zijn vaardigheden niet alleen voor zichzelf maar voor een betere wereld inzet. Meer info op  www.bbpublishers.nl/weg en managementboek.nl.

Terug naar het overzicht

Reageer